E/2-es narrációról dióhéjban

Ha elég öreg vagy, talán még emlékszel a régi, lapozós szerepjáték könyvekre: "Hirtelen rád támad egy habzó szájú vérmókus. Mit teszel? A) Baseball ütőnek használod a kardodat, és ütsz egy hazafutást. Lapozz a 42. oldalra! B) Megölelgeted, mert még habzó szájjal is cuki. Lapozz az utolsó oldalra! Meghaltál." Na, valami ilyesmiről lesz most szó!

E/2-es vagy második személyű narrációnak nevezzük azt, amikor az olvasó maga a főszereplő, vagy a főszereplő karakterébe helyezi magát, és a narratív hang mozgatja, mondja el, mit kell látnia és éreznie. 

Tehát szemben az E/1-es narrációval, amikor a karakter a saját hangján mesél neked, az olvasónak. Az E/2-es narrációban te magad vagy a karakter, és a narratív hang mondja meg neked, mit csinálsz.

E/1: Megmosom az arcomat. A jéghideg víz végiggördül az államon, és visszacsöppen az ósdi mosdókagylóba. Gyerekkoromban rengeteg nyarat töltöttem itt, a nagyszüleim házában.

E/2: Megmosod az arcodat. A hideg víz végiggördül az álladon és visszacsöppen a repedezett mázú mosdókagylóba. A pattogzó festékről eszedbe jut, gyerekkorodban mennyi nyarat töltöttél el itt, a nagyszüleid házában.

Íróként 2 módon foghatod meg ezt a narráció típust: 

  • Ha egyenesen az olvasónak írsz, vagyis az olvasó a főszereplőd - Ez remekül működhet horror novellákban, vagy reader insert fanficekben (azaz olyan rajongói írásokban, amelyekben a főszereplő maga az olvasó). Ilyenkor nem látsz bele az olvasó fejébe, tehát nem ajánlott meghatározni a narrációban, hogy mit gondol. Csak azt érdemes megadni, mit lát, mit szagol, mit hall és mit érzékel a bőrével. Valamint természetesen azt, hogyan cselekszik, és mi történik körülötte.
  • Ha az olvasót egy karakter bőrébe helyezed - Ld. fent az ezer éves lapozós szerepjáték, illetve a példa, amit hoztam. Ilyenkor már a történet elején érdemes jól meghatározni, hogy kicsoda a főszereplő, hogy az olvasó is tudja, kinek a bőrébe bújt. Természetesen, ha a karaktert is te adod meg, akkor megmondhatod, hogy az mit gondol, és hogyan érez. Ennek azonban az a veszélye, hogy, ha túl sok mindent diktálsz te, az olvasó könnyen kihagyva érezheti magát.

Az E/2 limitációi

Az E/2 legnagyobb hátránya éppen az, hogy bevonja ugyan az olvasót (még jobban is, mint a többi  nézőpont), ugyanakkor nem ad neki semmi szabadságot. Olyan, mintha olvasás közben végig kényszerpályán lennél, vagy mintha az anyukád állna feletted, és diktálná, mit csinálj. 

Ez a tehetetlenség érzés jól kibontakozhat a horror műfajban, de még ott is jelentős frusztrációt okozhat az olvasónak, aki tudja, hogy rossz irányba halad a cselekmény, de nem tud tenni ellen. 

A másik jelentős hátrány az E/1-es és az E/3-as elbeszéléssel szemben, hogy az E/2 limitáltan tud hatni az érzelmekre. A vizualitáson és a feszültségen keresztül persze sok mindent meg lehet ragadni, de a főszereplő (azaz az olvasó) gondolataihoz csak közvetve férhetsz hozzá, így nem vagy csak nehezen tudsz vele olyan direkt módon közvetíteni, illetve kidolgozni érzelmeket, mint más narrációtípusokkal.

Mi nem E/2 narráció?

  • Nem E/2 narráció a levél - A megszólított ugyan egy másik fél, de a levél tulajdonképpen a személyes párbeszédet helyettesíti, ezért a narrációja mindig E/1. (ld. érettségi.com)
  • Nem E/2 a párbeszéd részlet, ami egy másik emberhez szól.
  • És nem E/2 az olvasóhoz való kiszólás, az olvasó megszólítása, mert ilyenkor az olvasó nem része a történetnek.

Az E/2 attól lesz E/2, hogy téged mint olvasót mozgat. Nem csak beszél hozzád, hanem leírja a cselekvéseidet és azt is, ami veled történik. Irányít téged. Te magad vagy a karakter.

Bár az E/2-ben rengeteg lehetőség rejlik, viszonylag ritkán születnek regények ezzel a narrációval. Egyrészt, mert nehéz hosszan fenntartani, másrészt, mert kényelmetlen hosszan olvasni. Azonban rövid írásokban, novellákban izgalmas fűszere lehet a történeteknek.

 

 

.

Ha kíváncsi vagy több írástechnikai anyagra, látogass el a Wattpad oldalamra, ahol angol és japán nyelvű írástechnikai könyveket kivonatolok: https://www.wattpad.com/story/181702914-hogyan-%C3%ADrnak-a-nagyok-%C3%ADr%C3%A1stechnikai-jegyzetek

Ha pedig tetszett a cikk és szívesen támogatnád a fordítói, írói, írástechnikai munkámat, nézz fel a ko-fi profilomra, és hívj meg egy kávéra:) Az extra koffein mindig jól jön: https://ko-fi.com/aprilfayebooks


E/2-es narrációról dióhéjban E/2-es narrációról dióhéjban Reviewed by April Faye on 14:43 Rating: 5

Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.