Folytatjuk a barangolást az írástechnika erdejében. Hoztam nektek egy kis értekezést arról, hogy James Scott Bell szerint mitől is lesz igazán ütős egy történet cselekménye, mik azok az alapok, amiknek feltétlenül szerepelniük kell egy történetben:) Jó olvasást!
A cselekmény összeállításánál van néhány fontos alap, amit ha megértesz és elkezdesz alkalmazni, minden alkalommal segíteni fog, hogy erős legyen a vázlatod. Innen már minden csak a gyakorláson és a belefektetett munkán múlik.Miután több száz cselekményt analizáltam, kifejlesztettem a FOKK-rendszert,ami egyszerű vázát adja annak, ami fontos a cselekményben. A FOKK a főszereplő, az óhaj, a konfliktus és a k.o végkifejlet négyesét rejti.
Az erős cselekmény egy érdekes főszereplővel kezdődik. A legjobb történetekben a főszereplő lebilincselő, olyasvalami, akinek a történetét muszáj elolvasnunk.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a főszereplő szimpatikus nekünk. JSB ezt egy személyes történeten keresztül érzékelteti: teljesen levette a lábáról az An American Tragedy című könyv, amiről a New York Times azt írta, hogy a legrosszabbul megírt sikerkönyv valaha. A könyv stílusa nem lenyűgöző a főszereplője nem jó ember, mégis megragadó. Hogy miért? Mert hiába negatív karakter a főszereplő, mégis lebilincselő a története, akár egy karambol az autópályán. Szörnyű, de nem tudjuk nem nézni.
A főszereplő leghőbb óhaja, vágya, célja a történet mozgatórugója. Ennek a vágynak két iránya lehet: a főhős el akar érni valamit, vagy el akar menekülni valami elől. Az erős cselekményben a főhősnek egy, és csakis egy vágya van, és ez alkotja meg a cselekmény legfontosabb kérdését: Eléri a főhős azt, amire vágyik?
Az olvasó drukkolni akar a karakternek, ezért a főszereplő céljának húsba vágóan fontosnak kell lennie. Az életben maradás, vagy mások életben tartása általában jó vűlasztás, de nem kell mindig ilyen komoly célokhoz nyúlni, elég, ha a karakter számára fontos az, amire vágyik.
A külső erők ellenállása, egy más karakterekkel való konfliktus kelti életre a történetet. Ha mindenféle akadály nélkül halad a főszereplőd az óhaja felé, megfosztod az olvasót attól, amire vágyik: hogy aggódhasson. Ha nincs kiért aggódnia, érzelmileg nem fogja annyira megérinteni a történeted.
Tedd fel a főszereplődet egy fára. Dobáld meg kővel, utána hozd le onnan.
Az emberek a K.O. miatt nézik a bokszmeccseket. A legjobban mindig a döntetlent utálják. A szórakoztató irodalom olvasótábora K.O.-t akar látni a regény végén, vagy legalábbis egy olyan befejezést, ami annyira hatásos, mint egy K.O.
Egy jó befejezés után akkor is elégedetten fogja letenni a könyvet az olvasó, ha a többi része csak közepes volt, egy rossz befejezés után azonban csalódott lesz.
A cselekmény összeállításánál van néhány fontos alap, amit ha megértesz és elkezdesz alkalmazni, minden alkalommal segíteni fog, hogy erős legyen a vázlatod. Innen már minden csak a gyakorláson és a belefektetett munkán múlik.Miután több száz cselekményt analizáltam, kifejlesztettem a FOKK-rendszert,ami egyszerű vázát adja annak, ami fontos a cselekményben. A FOKK a főszereplő, az óhaj, a konfliktus és a k.o végkifejlet négyesét rejti.
F mint főszereplő
Az erős cselekmény egy érdekes főszereplővel kezdődik. A legjobb történetekben a főszereplő lebilincselő, olyasvalami, akinek a történetét muszáj elolvasnunk.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a főszereplő szimpatikus nekünk. JSB ezt egy személyes történeten keresztül érzékelteti: teljesen levette a lábáról az An American Tragedy című könyv, amiről a New York Times azt írta, hogy a legrosszabbul megírt sikerkönyv valaha. A könyv stílusa nem lenyűgöző a főszereplője nem jó ember, mégis megragadó. Hogy miért? Mert hiába negatív karakter a főszereplő, mégis lebilincselő a története, akár egy karambol az autópályán. Szörnyű, de nem tudjuk nem nézni.
O mint óhaj
A főszereplő leghőbb óhaja, vágya, célja a történet mozgatórugója. Ennek a vágynak két iránya lehet: a főhős el akar érni valamit, vagy el akar menekülni valami elől. Az erős cselekményben a főhősnek egy, és csakis egy vágya van, és ez alkotja meg a cselekmény legfontosabb kérdését: Eléri a főhős azt, amire vágyik?
Az olvasó drukkolni akar a karakternek, ezért a főszereplő céljának húsba vágóan fontosnak kell lennie. Az életben maradás, vagy mások életben tartása általában jó vűlasztás, de nem kell mindig ilyen komoly célokhoz nyúlni, elég, ha a karakter számára fontos az, amire vágyik.
K mint konfliktus
A külső erők ellenállása, egy más karakterekkel való konfliktus kelti életre a történetet. Ha mindenféle akadály nélkül halad a főszereplőd az óhaja felé, megfosztod az olvasót attól, amire vágyik: hogy aggódhasson. Ha nincs kiért aggódnia, érzelmileg nem fogja annyira megérinteni a történeted.
Tedd fel a főszereplődet egy fára. Dobáld meg kővel, utána hozd le onnan.
K mint K.O.
Az emberek a K.O. miatt nézik a bokszmeccseket. A legjobban mindig a döntetlent utálják. A szórakoztató irodalom olvasótábora K.O.-t akar látni a regény végén, vagy legalábbis egy olyan befejezést, ami annyira hatásos, mint egy K.O.
Egy jó befejezés után akkor is elégedetten fogja letenni a könyvet az olvasó, ha a többi része csak közepes volt, egy rossz befejezés után azonban csalódott lesz.
Ha tetszett ez a részlet, a fejezet többi részét, ami bővebben tárgyalja a jó cselekmény felépítését, valamint tartalmazza a gyakorló feladatokat, megtalálod a google drive-omon. Használd egészséggel!:)
Szerinted mi teszi igazán jóvá a cselekményt? Mi az a létfontosságú elem, ami nélkül nem működik egy történet? És milyen az érdekes főszereplő?
Mi kell egy ütős sztorihoz? Így működik a FOKK-rendszer
Reviewed by April Faye
on
20:00
Rating:
Nincsenek megjegyzések: